משלחת החטיבה העליונה לטורקיה- מאת דוד ברקת

עמוד הבית >> החטיבה העליונה

תוכנית "RYLA" מורחבת- ביקור משולב בבית הספר היהודי "אולוס" ובמועדון רוטרי "גלאטה סאריי", איסטנבול, ה 29/11-5/12

מאת: דוד ברקת

"איזה מוזר, הייתי בטוחה שהתורכים הם מוסלמים ושאני אראה יותר אנשים עם שפם ועם גלביות", כך אמרה לי תלמידה, ביום הראשון כשהגענו לאיסטנבול.

זה היה משפט סטריאוטיפי שהתפוגג ונעלם מן המחשבה ברגע שיצאנו מן המטוס. איסטנבול התגלתה לנו במלוא הדרה, עיר מלאת חיים ושוקקת 24/7.

DSC_0091.JPGהחלק הראשון של המשלחת כלל את מפגש סמינר הRYLA  עם מועדון רוטרי "גלאטה סאריי". את פנינו קיבלה בחמימות רבה זלדה אשת רוטרי מדהימה, חמה ולבבית שלקחה אותנו, למוזיאון לארכיאולוגיה ולבית קפה לשתות תה. למחרת התקיים סמינר הריילה באוניברסיטה ((Technical University Maçka Sosyal Tesisler יחד עם תלמידים מביה"ס היהודי "אולוס". המפגש הונחה ע"י אחמט איש רוטרי מקסים שהוביל את הדינאמיקה הקבוצתית מהמרחב האישי אל המרחב הקבוצתי והחברתי וכל זאת באווירה נינוחה וחייכנית.

התלמידים ואני הרגשנו שזרענו זרעים של שיתוף פעולה, הבנה ויחסי חברות ואין ספק שהחוויה המשותפת ברוטרי תרמה רבות לדבר.

בצהריי יום ראשון עם סיום הריילה, במסגרת האירוח של מועדון רוטרי, סיירנו באיסטנבול, ביקרנו במסגד הכחול ובמפעל המים הביזאנטי. אחר הצהריים התארחנו  בבית האבות היהודי שם נפגשנו עם נציג השגרירות, שסיפר לנו על תורכיה שאחרי המרמרה.

היום השלישי של הביקור הוקדש כולו לסיור בעיר שכלל: סיור בבזאר הגדול בו התענגנו על ניחוחות הבזאר, על כל עושרו, צבעיו גווניו וריחותיו.

האירוח בבתים היה נפלא, אנשי רוטרי התגלו כמארחים נפלאים ודואגים ואין ספק שהחוויה החיובית והמשמעותית של התלמידים נזקפת לזכותם.

חלקו השני של הביקור ביום חמישי ושישי בבית ספר "אולוס" היה גם הוא מהנה ביותר.  קיבלה את פנינו רנה שהפגישה אותנו לשיחה לבבית עם מנהל בית הספר שלאחריה העברנו הפעלות בכיתות. המבט בעיניי תלמידי אולוס, האהבה וההערצה שלהם לישראל, הייתה בבחינת רגע שיא עבורנו בנסיעה. שיתוף הפעולה, ההקשבה והרצון לדעת על ישראל ובעתיד, להיות חלק מישראל, ללמוד בה לגור בה, שיקפו את הלך הרוח בו התקבלנו בכיתות.

בהמשך היום ביקרנו בבית הכנסת באורטאקוי ופגשנו את הרב נפתלי חלווה, שערך לנו ביקור בבית הכנסת.

עפ"י בקשתנו לשנות את הלו"ז (במקום לבקר בקניון נוסף), לקחה אותנו רנה לבקר בשוק המצרי. חוויה מקסימה, מלאת צבעים ריחות וטעמים.

את הערב סיימנו בבית האבות בבריניורט, מפגש מרגש מאוד עם אנשי הקהילה היהודית, דור שהולך ונעלם של דוברי לאדינו, זיכרונות וסיפורים מעבר רחוק.

DSC_0165.JPGלמחרת ביקרנו בבית הכנסת שלום ושוחחנו עם הרב יצחק אללוף, שסיפר על הקהילה היהודית בתורכיה ועל הקשיים שחוותה לאורך הדורות. משם המשכנו למפגש מקסים עם הרב הראשי של תורכיה שבחיוך גדול סיפר על הקהילה והיהדות בכלל.

בהמשך היום במקום לבקר במיני טורקיה, נסענו לבקר בטופקפי, חוויה מדהימה שהבהירה לתלמידים את גודל השינוי שטורקיה עברה ע"י אטאטורק שהפך אותה ממדינה אסלאמית למדינה מערבית. בערב אכלנו יחד במועדון הנוער היהודי שם ערכנו הפעלות ומשחקים משותפים ברוח חג החנוכה עם בני הנוער.