

חזרה לעמוד הבית
פרס הנוער הישראלי
תוכנית פרס הנוער הישראלי, המוצעת לתלמידי בית ספרנו, הינה חלק מתוכנית בינלאומית. ישראל היא אחת מ- 102 המדינות המשתתפות בה.
לתוכנית שלושה שלבים: שלב הארד, שלב הכסף ושלב הזהב (כיתות י'-י"ב) ובכל שלב ארבע תחומי עשייה: שירות לקהילה מסעות וטיולים, תחביב והעשרה ופעילות גופנית. בבית ספרנו הוספנו לתחומים אלה תחום נוסף- זהות יהודית. בנוסף - על המשתתפים לצאת למחנה אתגרים אחד בשנה.
בין התוכניות שיזמו והקימו חברי פרס הנוער:
מתנ"ס עין הים: במסגרת תוכנית פרס הנוער וארגון LEAD בדקה וגילתה קבוצת תלמידים שבשכונת עין הים בחיפה, שכונה מעורבת של יהודים וערבים אין מתנ"ס, וההשלכות קשות. התלמידים בנו פרופיל קהילה, ערכו סקרי צרכים, איתרו מבנה ופנו לכל הגופים האפשריים, בנו תוכנית פעולה והנושא רקם עור וגידים. היום יש מתנ"ס בעין הים.
הקמת ספריה במועדונית רווחה במעלות: החבורה אספה כ- 400 ספרים למטרה זו, רכשה ספריות בכספי מועצת התלמידים של ביה"ס, הגיעה למקום וערכה אירוע פתיחה חגיגי - ספריה במועדונית!
ועוד ממעללי החבורה: עריכת סדר פסח לנזקקים, פעילויות בבתי אבות ועוד ועוד.
התוכנית, שמעודדת אתגרים אישיים בדרך שאיננה תחרותית, מאפשרת פיתוח כישורי מנהיגות, מפגשים עם בני נוער מהמגזרים השונים ועם בני נוער מרחבי העולם. התלמידים המעוניינים יוצרים קשרים עם חברי פרס הנוער ברחבי העולם, בונים תוכנית של מפגשים בינלאומיים ומשתתפים במשלחות בהן הם משמשים שגרירים של מדינת ישראל וחווים חוויות משמעותיות.
בצד מחנות בית ספריים, דוגמת מחנה "אתגרים" בתובל (שכבת י') מחנה אתגרים ברמת הגולן (י"א) ומחנה ניצנה (י"ב). יכולים המעוניינים להשתתף במחנות ארציים: ספורט ימי בקיסריה, מחנה תחביבים בירושלים ועוד.
שאיפת ביה"ס היא לחנך למצוינות הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי, כך שתלמידים רבים יהיו זכאים הן לתעודת בגרות והן לתעודת בוגר שלב הזהב של תוכנית "פרס הנוער הישראלי".
לאתר פרס הנוער הישראלי לחץ כאן
לאתר פרס הנוער העולמי לחץ כאן


הסמינר ע"ש נינה דבורקין (מחנה דבורקין)
"מחנה דבורקין" הינו סמינר ליאו-באקי ייחודי הקיים במתכונת כזאת או אחרת מעל 30 שנה. מהותו- מתן "נחיתה רכה" לתלמידי כיתות י' הבאים לראשונה בשערי מרכז חינוך ליאו באק.
המחנה מתקיים במהלך סוף השבוע האחרון של חופשת הקיץ לפני תחילת שנת הלימודים, ואת רובו מתווים, מכינים ומעבירים השמיניסטים, תלמידי כיתות י"ב. ייחודו של מחנה דבורקין הוא שהמפגש הראשון של התלמיד החדש איננו עם המורים או עם המחנכת החדשה, אלא דווקא עם תלמידים, עם השמיניסטים. מחבריו הבוגרים הוא לומד להכיר את רוח ליאו באק, את העקרונות ואת ה"אני מאמין" עליו מושתת מרכז חינוך ליאו באק.
למחנה דבורקין מסורת ארוכת שנים של קבלת שבת משותפת ברוח היהדות הליברלית, טקס הבדלה במוצאי שבת, וכמובן, מופע מדריכי דבורקין המסורתי ביום שישי בערב. במהלך המופע חושפים השמיניסטים לשישיסטים הצעירים את הווי בית הספר בדרך היתולית, הומוריסטית ועוקצנית. הם כמובן, דואגים להזכיר מהו מקומם של השמיניסטים בבית הספר.
דבורקין מוצלח הוא דבורקין שבסופו אומר לעצמו השישיסט: בעוד שנתיים, גם אני ארצה להיות מדריך.
אודות נינה דבורקין והמחנה הקרוי על שמה (מתוך עלון באנגלית, תחילת שנות ה-80):
The Nina Memorial Fund of the Leo Baeck School, Haifa
Nina Dworkin Cohen was a very warm, sensitive young woman who loved Israel and hoped to make aliyah with her three children.
Nina was deeply concerned about the importance of JEWISH identity for young Israelis. Because there has been no alternative to orthodoxy, many young people have turned away from Judaism. American youth identifies with the Jewish religion, and Israeli youth has become more secular and Israeli. Were this situation to continue, the next generation would find that there was no communication between American and Israeli Jews.
The Leo Baeck School offers a viable alternative in Progressive Judaism. This Memorial Fund was established after Nina's sudden death at the age of thirty-three, the income from the fund to be used to hold an annual Camp Institute for incoming 10th graders of the Leo Baeck School.
HOW CAN THE CAMP INSTITUTE SOLVE THE PROBLEM?
The Camp Institute has developed programs to:
1. Enhance and promote commitement to Jewish values.
2. Create indigenous progressive leadership.
3. Initiate Creativity in Jewish tradition in a progressive spirit.
4. Develop a sense of social cohesion among students with differing backgrounds.
The impact of the first Institute went beyond the wildest dreams of all the volunteers from the school who did the planning. It was held at the end of August, 1979, at Poriah, a youth camp overlooking the Kinneret. Ninety-nine incoming tenth graders attended and the success was fantastic. Many of them experienced the spirituality of a Shabbat for the first time.
The feeling of "Keeboosh"... of being one community... of togetherness...
Meeting with teachers on an informal basis and being able to share with them their doubts... their hopes... their dreams....
There in now an active group of students who attend services regularly in the school synagogue as a result of the Institute.

בגרות חברתית
תעודת בגרות חברתית-אזרחית
בחטה"ע של ליאו באק מוענקת לזכאים בסוף י"ב תעודת בגרות חברתית-אזרחית בנוסף לתעודת הבגרות המסורתית.
אנו מאמינים כי לתעודת הבגרות החברתית יש השפעה של ממש על עתידו של התלמיד שהוכיח עצמו כמחויב לקהילה וכבעל רגישות חברתית.
הקריטריונים לקבלת התעודה כוללים פעילות שבועית קבועה בהיקף של 60 שעות לפחות בשנה, הכשרה מסודרת בתחום ההתנדבות או האזרחות הפעילה בהיקף של לפחות 30 שעות בשנה ולבסוף- כתיבת עבודת גמר.
בליאו באק אפיקי התנדבות רבים ומגוונים. התלמידים מוזמנים להצטרף למוקדי התנדבות קיימים ואף ליזום ולהוביל מיזמים ופרויקטים חדשים. מרכזים, לדוגמא, בהם יוכלו התלמידים להתנדב הם: מד"א, המשמר האזרחי, חונכות לילדים צעירים, סיוע לקשישים ובבתי אבות, בתי חולים, סיוע למשפחות שכולות, פעילות במועצת הנוער העירונית או היישובית, פעילות למען הגנת הסביבה ועוד.
תוכנית מחויבות אזרחית
התכנית "מחויבות אזרחית" הינה תכנית חובה בשכבת י”א.
במסגרתה נדרשים התלמידים ל- 60 שעות מעורבות חברתית בקהילה. תכנית זו משמשת גם כשלב במסגרת "אות הנוער הישראלי" והן כשלב שני לקראת קבלת תעודת בגרות חברתית. במסגרת התכנית מוצעות לתלמידים שתי אפשרויות:
-
סדנאות משולבות עיון ועשייה חברתית.
-
פרויקטים של מעורבות בקהילה.
מטרות הפרויקט
1. לפתח התנהגות מנהיגותית, יכולות להשתתף, ליזום ולהוביל פרויקטים חברתיים.
2. לעורר בתלמידים עניין ומודעות לגבי המתרחש במציאות הישראלית- היבטים חברתיים ופוליטיים.
3. להפוך בני נוער לסוכני שינוי חברתי.
4. לאפשר לתלמידים להשתתף במפגשים רב-תרבותיים.
5. לפתח ידע ומיומנות אינטלקטואלית יחד עם חינוך לערכים לאומיים וחברתיים.
6. לשקף לא רק כישורים קוגניטיביים, אלא מילוי חובה לשירות הכלל.
תכנית עבודה, חובות התלמיד ולוח זמנים
-
מפגשי הסדנאות יתקיימו אחת לשבוע. בחלק מהמקרים, יום הפעילות ייקבע בתאום עם מנחה הקבוצה בפגישה הראשונה. בפריסה שנתית, כל תלמיד/ה חייב/ת להשתתף בכל מפגשי הסדנא והפעילות בהיקף של 60 שעות לפחות. רישום הנוכחות יתבצע על גבי כרטיס המעורבות החברתית.
-
על כל תלמיד/ה לבחור תחום פעילות ולמלא ספח העדפות.
-
שיבוץ סופי בקבוצות הפעילות נעשה על-ידי רכז הפרויקט והוא מותנה במספר גורמים: היצע מול ביקוש, הגשה בזמן של ספח ההעדפות והסכמת המנחה לאחר ראיון אישי.
-
לאחר תקופת החגים (סוף אוקטובר), תחל הפעילות בקבוצות. על כל תלמיד/ה לעקוב אחר הפרסומים בלוח המודעות של שכבת יא' על מנת לבדוק מתי והיכן מתקיימת הפגישה הראשונה.
-
חשוב: הנוכחות בפגישות הקבוצה הינה חובה והיא תנאי ראשוני ועיקרי להצלחה בפרויקט, גם מבחינה תוכנית וגם מבחינת ההערכה.
הנוכחות תיבדק באמצעות מערכת בקשר.
* לקבלת החוברת יש לפנות לניסן פולק רכז תוכנית “מחויבות אזרחית”.
מועצת התלמידים
מועצת התלמידים בתיכון ליאו באק הִנה מבין המועצות המובילות והפעילות בחיפה. היא פועלת לייצוגה של חברת התלמידים בקרב הנהלת בית הספר והמורים תוך קיום דיאלוג שוטף בין הגורמים השונים. למועצה אמירה חברתית ערכית, ובצד ארגון אירועי תרבות והווי, שותפים חברי המועצה בפרויקטים חברתיים שונים ומגוונים במסגרת תכנית פרס הנוער.
מועצת התלמידים-ליאו באק היא מועצה התנדבותית הפתוחה לכל תלמיד המעוניין ליטול חלק באחת מוועדותיה. חברי המועצה חברים בשלוש ועדות קהילתיות שחברים בהן תלמידים, מורים והורים גם יחד: ועדת אמנת בית הספר, ועדת תרבות רפרטואר ו-ועדת בנק הזמן. אלה בנוסף לוועדות שחברים בהן רק חברי מועצת התלמידים: ועדת קהילת התלמידים, ועדת תרבות ואירועים, ועדת הגנת הסביבה, ועדת עיתון ו-ועדת פרסום. מדי שבוע מתכנסים חברי כל אחת מהוועדות ומדי חודש לפחות מתכנסת מליאת מועצת התלמידים. לכל שכבת גיל (י', י"א, י"ב) ישנו יושב ראש הנבחר בבחירות דמוקרטיות בקרב בני שכבתו. כל אחד מיושבי הראש מוזמן ליטול חלק בישיבות צוות ניהול.
מועצת התלמידים מקורות הכנסה מפעילויות שונות שהיא מארגנת, כגון: גראז' סייל, מכירת כרטיסי צילום ומסיבות. גולת הכותרת בעשייה לרווחת התלמיד היא, ללא ספק, חדר התלמידים, הייחודי למרכז חינוך ליאו באק. חדר התלמידים מרַכז אליו תלמידים הנמצאים בשעה חופשית ומבקשים להעביר את הזמן בשתיית כוס שוקו, במשחק סנוקר או משחקי שולחן אחרים, בעבודה במחשב או סתם בתנומה. בחדר התלמידים מַקרן ומכשיר די.וי.די וכן פינת "זוּלה".
את מועצת התלמידים מלווה דיקן חברת התלמידים.