



חזרה לעמוד הבית
עתודה למנהיגות מדעית טכנולוגית
בבית ספרנו מתנהלת תוכנית ייחודית לתלמידים מצטיינים - עתודה מדעית טכנולוגית.
התוכנית הינה תוכנית לאומית שש-שנתית של משרד החינוך שמטרתה לפתח את ההון האנושי של מדינת ישראל באמצעות הרחבת לימודי המדע והטכנולוגיה לתלמידים מצטיינים. ההרחבה וההעמקה הינה בארבעה תחומי ידע: מדעים, פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב הנלמדים בקבוצות מצטיינים קטנות ואיכותיות.
התלמידים שייבחרו לתוכנית יזכו לשעות לימוד שבועיות נוספות בתחומי ידע אלו.
מעבר לתוכנית הלימודים הרשמית, תלמידי/ות התוכנית יטלו חלק בהעשרה חוץ בית ספרית רחבה; ביקורים וימי עיון במוסדות להשכלה גבוהה, הרצאות מומחים בתחומי ידע שונים, ימי שיא בית ספריים וביקורים במוסדות מחקר וטבע.
אנחנו מזמינים אתכם להצטרף למסלולי המצוינות! התכנית אינה מיועדת רק לגאונים -תלמידים בעלי רצון שמוכנים להשקיע יוכלו להשתלב ולהצליח בתכנית.
ופנייה אישית אליכן התלמידות- אנו למדים כי פעמים רבות תלמידות מוכשרות חוששות לבחור בתחומי המדע והטכנולוגיה, ונדמה להן שהתכנית הזו אינה עבורן... זה הזמן שלכן להאמין בכישורים וביכולות שלכן ולקדם את המנהיגות הנשית בדור הבא.
הנכם מוזמנים להיכנס לעמוד העתודה באתר משרד החינוך- לחצו כאן
להורדת קובץ שאלות לדוגמא למבחני עתודה מדעית לחצו כאן
![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() | ![]() |
"קולות"- מצויינויות באמנויות
מסגרת העשרה בין-תחומית המשלבת לימודי מוזיקה, אמנות פלסטית ותיאטרון!
תלמידי/ות התכנית הינם קבוצה נבחרת של כ- 20 תלמידות/ים מכל שכבה, אשר עוברים תהליך מיון בביה"ס על- ידי מורי ומורות האמנויות!
תכנית למידה הינה תכנית תלת שנתית, הכוללת התנסויות מעשיות וחוותיות והשתתפות בתהליכי יצירה אישיים וקבוצתיים.
תהליך הלמידה בנוי בצורה הדרגתית על-פי רצף פדגוגי מובנה:
שנה א' (כיתה ז')- שנת מבואות. בשנה זו נחשפים תלמידי התכנית לסגנונות שונים ומשמעותיים בעולם האמנויות ומקבלים כלים מעשיים בסיסיים ליצירה. יסודות המשחק, רישום, שירה, התנסות בכלי נגינה שונים, כתיבת טקסט ועוד.
שנה ב' (כיתה ח')- שנת התמקצעות. בשנה זו, מתחיל תהליך של יישום העקרונות אשר נלמדו בשנת המבואות. התלמידים מתחלקים לקבוצות עבודה ויוצרים פרוייקטים קטנים אשר מטרתם לתת ביטוי יצירתי לעקרונות שנלמדו. בנוסף, ממשיכה העמקה בהתבוננות על ההסטוריה וההתפתחות של האמנויות השונות, תוך שימת דגש על יצירות קלאסיות.
שנה ג' (כיתה ט')- שנת יצירת פרוייקטים. שנה זו מתמקדת בעיקר בתהליכי יצירה קבוצתיים. הקבוצה תתנסה ביצירת מופעים בימתיים ובהפקת אירועי תרבות ותערוכות, בתפקוד עצמאי לחלוטין, תוך חניכה וליווי של צוות המורות/ים. כמו כן, התלמידים יכתבו עבודות חקר בנושא שייבחר על-ידם.
![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() | ![]() |
מצויינות בספורט
בשנת הלימודים תשע"ז נפתח בחטיבת הנעורים מסלול ייחודי למצוינות בספורט. תכנית הלימודים נבנתה במיוחד לכיתה זו- התלמידים מתאמנים שלוש פעמים בשבוע במסגרת בית הספר בכדורסל, אתלטיקה ומתנסים במגוון סוגים של ספורט ימי. מתוך מועמדים רבים שניגשו למבחני הקבלה בסוף שנת הלימודים תשע"ו, יצאו לדרך 33 תלמידות ותלמידות אשר החלו לימודיהם ב- 1/9/16.
בנוסף לשיעורי הספורט, ישמעו התלמידים הרצאות שונות בנושאים- אנטומיה, חיזוק יכולות מנטליות, סיפורים אישיים מפי אנשים מהתחום ועוד. בנוסף, ייצגו תלמידי הכיתה את נבחרת החטיבה בענפים תחרותיים שונים.
תלמידי הכיתה יוכלו ללמוד גם במסלולי העתודה המדעית או תכניות הרוח והאומנות בבית הספר כמו שאר חבריהם לשכבה.
![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |



"אשכולות למידה"
״ויבואו עד נחל אשכול... וישאוהו במוט בשניים״ (במדבר יג 23)
המקצועות ספרות, היסטוריה, גיאוגרפיה, תנ"ך ותרבות ישראל נלמדים בחטיבת הנעורים ברוח ערכי "שפת הנעורים". אנו לומדים מקצועות אלה בצורת "אשכולות למידה", כאשר מבנה האשכול משתנה בין השכבות. הלמידה ב"אשכולות" נעה סביב נושא מרכזי, והוא נחקר ונלמד דרך המקצועות השונים. מטרת ה"אשכול" היא יצירת למידה רוחבית רב תחומית, אשר מעוררת סקרנות ומעורבות בשלב המבואות, ומאפשרת למידה אישית ועצמאית בשלב החקר.
מבנה הלימודים ב"אשכולות הלמידה": במחצית הראשונה של שנת הלימודים נלמדים המקצועות בכיתות האם בשלב המבואות. במחצית השנייה עוברים התלמידים לשלב החקר. כל מקצוע מציג שאלת חקר מזווית ראייה אחרת. כל תלמיד בוחר את השאלה המעניינת אותו ונוצרות קבוצות למידה קטנות ואינטימיות, בהן התלמידים מעמיקים את שאלת החקר והופכים אותה לשאלה בנושא הקרוב לליבם. בשלב זה המורה מנחה את התלמידים בכתיבת עבודת חקר אישית, והאחריות ללמידה עוברת לתלמיד/ה. נרכשות מיומנות של כתיבת עבודה על פי כללים מוגדרים מראש, עבודת צוות ופרזנטציה. התוצרים המתקבלים בקרב כל התלמידים הינם תוצרים כתובים ותוצרים יצירתיים.
שכבת כיתות ז’
זהויות במפגש
אשכול רוח "זהויות במפגש" מאגד שלושה מקצועות- היסטוריה, ספרות וגאוגרפיה.
בשיעורי היסטוריה לומדים התלמידים על תחילתן של הדתות המונותיאיסטיות והשפעתן זו על זו. בשיעורי גאוגרפיה נחשפים התלמידים לאוכלוסיות שונות בעולם, במדינות עם רמות פיתוח שונות. בשיעורי ספרות נפגשים התלמידים עם דמויות בעלות זהויות מגוונות, יחד עם מאפייני הסיפור העממי. הלמידה מתפרסת על פני המחצית הראשונה, כאשר בסיומה בוחר כל תלמיד נושא מבין שלושת המקצועות ומעמיק בו במחצית השנייה.
שכבת כיתות ח’
חברה בהתהוות
אשכול רוח "חברה בהתהוות" מאגד סביבו שני מקצועות לימוד- תנ"ך וספרות.
התלמידים נחשפים לנושאי חקר, המציגים ערכים, נורמות חברתיות ודילמות חברתיות במעגלי השייכות השונים. הנושאים נשאבים מתוך הטקסטים הספרותיים והמקראיים וחודרים אל לב השיח היומיומי של התלמיד עם המציאות בה הוא חי. לעיתים פני החברה משתקפים בטקסטים ולעיתים הטקסטים משנים את פני החברה- בדיאלוג המתמיד הזה מוצאים התלמידים את קולם הפנימי, משכללים מיומנויות של חיפוש מידע, לומדים לחשוב בצורה ביקורתית ומביעים עצמם בעל פה ובכתב. תוצרי האשכול מציגים תהליך חקר עיוני ותהליך חשיבה יצירתית.
שכבת כיתות ט’
מסע בין ישראל והעמים
האשכול יוביל את התלמידים למסע בין ישראל והעמים סביב תהליכים היסטוריים וגיאוגרפיים. תהליך הלמידה מתייחס לקשר הקיים בין ההוויה ההיסטורית והגיאוגרפית של מדינת ישראל ובין תהליכים היסטוריים כלל-עולמיים, ונועד לפתח בתלמיד יכולת חשיבה מורכבת ורבת-פנים. בשלב החקר יושם דגש על הישגיה של מדינת ישראל בשנות ה-70 בתחום ההתיישבות ופיתוחם של חבלי הארץ - הנגב והגליל, כאשר החקר יעסוק הן בנקודת המבט ההיסטורית והן בנקודת המבט הגיאוגרפית. התלמידים יחקרו נושאים הקשורים לשאלת החקר: התיישבות יהודית כפרית במדינת ישראל באזורי הפיתוח - הנגב והגליל בקיבוצים, במושבים ובישובים קהילתיים.
מסלול תל״ם
מסלול תל״ם הינו מסלול ייחודי המיועד לתלמידי שכבת ט׳ אשר מעוניינים בתגבור וסיוע לימודי לקראת המעבר לחטיבה העליונה.
המטרה העיקרית של המסלול הינה יצירת תנאים מיטביים עבור התלמידים, אשר יאפשרו מיצוי יכולות, מתן כלים להתמודדות עם סיטואציות שונות ושיפור הישגים לימודיים לקראת המעבר לתיכון.
מסלול תל״ם מבוסס על כמה עקרונות:
- התלמידים נשארים ללמוד בכיתת האם, וכך הם יכולים לשמור על הקשרים החברתיים אשרו יצרו במהלך שנות לימודיהם בחטיבה.
- קשר אישי- ליווי של רכזת התכנית לצורך העצמה אישית, מתן מעטפת, תמיכה רגשית וליווי באופן שוטף.
- בניית "חליפה אישית לכל תלמיד"- תגבור לימודי בהתאם לצורכי התלמיד.
- ליווי של מורה מתרגלת- מתן מענה לימודי שוטף במקביל לנעשה בכיתת האם.
- הקניית אסטרטגיות למידה.
- יצירת שפה משותפת בין התלמיד, הוריו וצוות בית הספר למען קידום התלמיד והישגיו.
- יצירת גאוות יחידה- יצירת מקום של שייכות באמצעות ימי גיבוש ופעילויות משותפות.
![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() |
תכנית "קשת"
בשנת הלימודים תשע"ט הקמנו צוות מחקר ופיתוח אשר כלל מורים, תלמידים והורים. הצוות פיתח תכנית ייחודית אשר מתמקדת ביישום מיומנויות וכישורי חיים בתוך מקצועות הלימוד. בשנת הלימודים הנוכחית התכנית תחל לפעול כפיילוט בחלק מהכיתות, ובשאיפה עם הזמן תוטמע בכל בית הספר. התכנית מוכרת ונתמכת על ידי משרד החינוך, והמורים המלמדים בתכנית יזכו להכשרה ייעודית.
התכנית תתמקד במיומנויות הבאות:
-
מיומנויות חברתיות ורגשיות:
-
תקשורת בין אישית אמפתיה, הקשבה, עבודה בצוות, פרזנטציה.
-
ניהול והכוונה עצמית- אחריות, מסוגלות ויסות עצמי, הצבת יעדים, ניהול זמן, קבלת החלטות, אופני למידה, חשיבה רפלקטיבית.
-
חוסן אישי והתמודדות- גמישות, פיתוח חוזקות, התמודדות עם שינויים, שימוש מושכל ברשתות חברתיות, זיהוי מצבי סיכון.
-
-
מיומנויות חשיבת עומק: פתרון בעיות, יצירתיות, חשיבה ביקורתית, פיצוח שאלות, ניסוח שאלות.
-
מיומנויות לימודיות: קריאה דמומה, קריאה בע"פ, כתיבה, השוואה, ניתוח (גרפים, טבלאות, מפות), פרזנטציה, חיפוש מידע, יישומי מחשב בסיסיים (פתיחת חשבונות מייל, העלאת קבצים, עריכת סרטים, הכנת מצגת, שימוש בענן).