תוכנית הלימודים:

"גאוגרפיה – אדם וסביבה" הינו מקצוע העוסק במכלול התופעות והתהליכים, המתקיימים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית בעולם, ובחינת קשרי הגומלין ביניהם, ברמות שונות של המרחב – מהמרחב המקומי אל המרחב העולמי וחזרה למרחב המקומי.

 

מטרות:

 

כיתות ז' – האדם וסביבתו – כפר עולמי

רשימת הנושאים המתוכננים:

 

ספר הלימוד : "אדם וסביבה בעידן גלובלי"  - בהוצאת מט"ח

 

"גאוגרפיה - אדם וסביבה" נלמד בכיתה ז' במחצית הראשונה. במחצית השנייה הוא חלק מאשכול "זהויות במפגש". התלמידים שבוחרים להמשיך לעבודת חקר בתחום זה, בודקים את פעילותן של חברות רב לאומיות ומכירים לעומק את המושג "סחר הוגן".

 

כיתות ח' – גיאוגרפיה פיזית – מדעי כדור הארץ

​רשימת הנושאים המתוכננים:

 

ספר הלימוד : "כדור הארץ- סביבה"  - בהוצאת מט"ח

 

כיתות ט' – ישראל האדם והמרחב

 רשימת הנושאים המתוכננים:

 

ספר הלימוד : "ישראל האדם והמרחב"  - בהוצאת מט"ח

 

"גיאוגרפיה - אדם וסביבה" בכיתה ט' נלמד במסגרת אשכול  "מסע בין ישראל והעמים". אשכול זה עורך "מסע" בין התרחשויות ותהליכים היסטוריים, שהתרחשו באירופה, לבין אירועים היסטוריים, שהתרחשו במקביל בישראל ותהליכים גאוגרפיים הקיימים בה כעת.

 

  1. הכרה והבנה של תופעות ותהליכים גיאוגרפים פיזיים בכלל והשפעתם על סוגיות אנושיות.

  2. רכישת מושגים מקובלים המשמשים להסבר תהליכים ואירועים גיאוגרפים ויישומם באזור מוכר.

  3. רכישת מיומנויות הדרושות ללימוד וחקר הגיאוגרפיה: קריאה והבנת טקסטים הדנים בתהליכים ובאירועים גיאוגרפים, קריאת מפות, ניתוח תרשימים טבלאות וגרפים והסקת מסקנות מתמונות ומתצלומים.

  4. פיתוח חשיבה גיאוגרפית, התמצאות במרחב.

  5. פיתוח יכולת ההפשטה וההכללה של התהליכים הנלמדים.

  6. מהי גאוגרפיה, הבחנה בין גאוגרפיה פיזית לאנושית, היכרות עם יבשות ומדינות נבחרות בעולם.

  7. אי שוויון מרחבי, מדדי פיתוח ככלי השוואתי בין מדינות

  8. גלובליזציה – גורמים, מאפיינים, יתרונות וחסרונות

  9. הגירה

  10. היקום והיווצרותו

  11. כדור הארץ במסלולו – הרשת הגיאוגרפית, היווצרות יום ולילה, היווצרות עונות השנה, אזורי זמן.

  12. גיאולוגיה – מבנה כדה"א, תנועת הלוחות, תופעות געשיות והשפעתן על האדם.

  13. שינויי אקלים – גורמים, השלכות על הטבע ועל האדם, פתרונות.

  14. המפה – כלי עזר לגיאוגרף

  15. ישראל – חלוקה לאזורים גיאוגרפים, גבולות, אוכלוסייה, מערכות תשתית, סוגי ישובים, איכות הסביבה ומערכות נוף.

  16. המזרח התיכון – הגדרה, תיחום, מאפיינים, חשיבות גיאופוליטית וקונפליקטים באזור.

  • להעמקה עם התוכנית להוראת הגיאוגרפיה אדם וסביבה בחטיבת הביניים, ניתן להיכנס לאתר המפמ"ר במרחב הפדגוגי.