לימוד ההיסטוריה הוא ניסיון להבין ככל האפשר את תולדות האנושות - הסיבות לתהליכים ולאירועים השונים והשפעותיהם. הכרת העבר והבנתו הם כלי חיוני להבנת ההווה. התוכנית משלבת בין היסטוריה כללית ויהודית -ציונית עם ערכים ומורשת כלליים ויהודיים.

המחקר והכתיבה ההיסטוריים מתבססים על מקורות מגוונים. ההיסטוריון מעבד מקורות אלה לחיבור היסטורי. אנו שואפים להתחקות אחר עבודתו של היסטוריון, להכיר את ההיסטוריה דרך עיניו ומקורותיו וככל שניתן גם דרך עיניהם של בני התקופה, מזוויות שונות, דרך תהליכים ארוכי טווח ותוך שימוש באמצעים מגוונים, כגון: ספר הלימוד ובמקורות עיוניים בספריה, דיון פתוח בכיתה, הדמיות של מצבים מן העבר ומקורות בתמונות ובקול.

תוכנית הלימודים

כל שנה תחל בציר הזמנים הכללי ובמושגי יסוד במקצוע ההיסטוריה, אשר ילוו אותנו בכל הדרך, ובהמשך תעבורנה הכיתות תכנים שונים.

שכבת ז' -  ימי הביניים (מאות 5-15)

 

1.מעגל האימפריה הרומית: האימפריה הרומית בשיאה ובנפילתה

2. צמיחת דתות

3. הפאודליזים באירופה

4. מעגלים נפגשים: מפגש בין נוצרים, מוסלמים ויהודים בימי הביניים ובמסעות הצלב.

מקצוע היסטוריה נלמד בכיתה ז במחצית הראשונה. במחצית השנייה הוא חלק מאשכול "זהויות במפגש". התלמידים שבוחרים להמשיך לעבודת חקר בתחום זה, יעשו עבודות חקר במגוון תחומים הקשורים לימי הבינים, בהתאם להחלטת המורה.

 

שכבת ט' – בין המצאות, מהפכות ומלחמות

 

1. חזרה על נושא הפיאודליזים

2. מהפכות – מדעית, תעשיתית וצרפתית

3. נאורות – תקופת ההשכלה

4. האימפריאליזם והשפעותיו

5. מלחמת העולם הראשונה: גורמים, מאפיינים, תוצאות

היסטוריה בכיתה ט' נלמד במסגרת אשכול  "מסע בין ישראל והעמים". אשכול זה עורך "מסע" בין התרחשויות ותהליכים היסטוריים, שהתרחשו באירופה לבין אירועים היסטוריים שהתרחשו במקביל בישראל ותהליכים גאוגרפיים הקיימים בה כעת.

 

 

ספרי הלימוד

סדרת "מסע אל העבר" של מט"ח בעריכת קציעה אביאלי-טביביאן (יצא לאור החל מ- 2010):

שכבת ז': עולמות נפגשים - מאות 5-16.

שכבת ח': קדמה ומהפכות - מאות 16-19.

שכבת ט': העולם המודרני במשבר – 1870-1939