ברוכים הבאים למרכז חינוך ליאו באק,

לפני שמונים וחמש שנה הגיע הרב ד"ר מאיר אלק לחיפה ובחר בפסוק

אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח (תהילים פ"ה י"ב) כרעיון המנחה והמוטו של מרכז חינוך ליאו באק: אמת פשוטה, אנושית, צנועה המבקשת להגשים עצמה.

הרב ד"ר אלק וממשיכי דרכו הרב סמואלס ומר דני פסלר, ביקשו להגשים במציאות הישראלית חזון המשלב יהדות ליבראלית וציונות תרבותית מתוך מטרה לייצר קהילה מגוונת ורב תרבותית היוצרת מודל ארגוני המשרת תוכן ערכי הומניסטי ורוחני.

מייסדי המרכז ארגו מודל ייחודי ובמרכזו מערכת חינוכית מגיל הרך ועד תיכון ולצידה מערכת קהילתית עשירה ומגוונת המאפשרת לבאי/ות המרכז ביטוי רוחני, קהילתי, חברתי, ספורטיבי ותרבותי משמעותי.  

אנו מאמינים בכל ליבנו בקשר המהותי שבין חינוך לקהילה וכך אנו גם רואים את תולדות עם ישראל לאורך הדורות - עם שיסודו בערכי הקהילתיות, הנתינה והצדקה המעמיד את ערך הלימוד והחינוך בראש מעייניו.

משחר קיומו סמך עם ישראל על האמונה ברוח. במשך אלפיים שנות גלות צלח עמנו חורבנות ומשברים ששום עם ותרבות לא יכלו להם. שוב ושוב קמנו כעוף החול, והמשכנו ליצור ולדרוש חיים בעלי משמעות. בדרך זו חידשנו את התורה ואת היהדות בכל דור ובכל מקום, וזו נשארה רלוונטית ומשמעותית ליהודים חפצי חיים ומשמעות רוחנית.

הרוח הישראלית תמיד אפשרה למאמינים בה חיים של דעת ואושר, של חזון ותקווה, חיים של משמעות ואמונה. במקומות ובזמנים שבהם הפכה התורה לכלי ניגוח פוליטי בידי פלג כזה או אחר – ידע עמנו חרמות, שנאת חינם וחורבנות, אך בימים שבהם התורה הייתה האפשרות לאהבה, לקהילה, ללימוד מעמיק ובעיקר למוסר ולזכויות אדם – ידע עם ישראל שגשוג ופריחה.

יכולת מופלאה גילה עם ישראל לאורך 3,000 שנות קיומו והיא לצמוח מכל קושי אל שגשוג תרבותי ורוחני – זוהי מהות קיומנו וסוד כוחנו לאורך כל הדורות.

לעמנו היכולת להפוך חזון לתקווה, ואת זו לתוכנית עבודה המוגשמת בקרקע המציאות – קשה ככל שתהיה. בימים נוראים אלו, בעודנו עדים לניסיון להמיט חורבן ישראל ולאתגרי המנהיגות בעמנו, חובתנו להרים את ראשנו ולהתכונן לקראת בנייה מחדש של חיים יהודיים בארץ ובתפוצות.

כל עוד יסוד הרוח ימשיך להיות המכונן בעמנו, נוכל להמשיך ולהתקיים ואף להתחזק.

עם ישראל נמצא בשעתו הקשה ואנו צריכים ברגעים קשים אלו להזכיר לעצמנו את יסודות אמונותינו כעם: הבחירה שלנו ברוח, במילה, בדיבור ובשיח.

עם ישראל בחר ועיצב את אלוהיו כבורא עולם במילים, וכמוציא את עם ישראל מעבדות לחרות.

בשבעה באוקטובר, בוקר שמחת תורה תשפ"ד, נפלו השמיים בישראל.

על דורנו המשימה הקדושה לקום ולהמשיך את הדרך שבה הלכו אבותינו ואימותינו במשך אלפי שנים: ללמד את גבורת החברה האזרחית הישראלית, להעלות על נס את סיפורי הגבורה של הנרצחים והנהרגים על הגנת הארץ היפה שלנו, ולחנך להתחדשות תרבותית ורוחנית של עמנו בארץ ישראל.

אחריות כבדה מוטלת על המערכת החינוך בבואה לחנך את הדור הבא של עם ישראל ועלינו מוטלת המשימה הקדושה לקום ולהמשיך את צו הבחירה בחיים, לחיות במסע אינסופי של תקווה ועשייה, חורבן ותיקון, להמשיך את דרכו של עם ישראל היודע לקום כעוף החול מכל מצב, ולוודא שהחברה הישראלית תצא לשחר חדש אנושית יותר, יהודית יותר ודמוקרטית יותר.

ליבנו עם משפחות הנופלים ומתפללים להחלמתם של כל הפצועים והחזרת כל החטופים בשלום לביתם.

img