



חזרה לעמוד הבית
מבנה הלימודים בחטיבת הנעורים
בחטיבת הנעורים יום הלימודים הינו לפי מודל "80 הדקות". אורך כל יחידת לימוד הינו 80 דקות. מודל "80 הדקות" מזמן הוראה מגוונת וגמישה ומאפשר למידה משמעותית. במודל זה נלמדים פחות מקצועות לימוד ביום ונוצרות הפסקות ארוכות ומרווחות יותר. השיעורים עצמם נינוחים יותר ומשלבים מספר סגנונות הוראה ולמידה, אשר מותאמים לשונות הקיימת בכל כיתה.
לאורך שלוש השנים בחטיבת הנעורים, התלמידים נחשפים למקצועות הלימודים השונים על פי שכבת הגיל (ז', ח', ט'). מקצועות הלימודים, חלקם נלמדים בכיתות האם וחלקם בחתך שכבתי לפי רמות לימוד (הקבצות – מתמטיקה ואנגלית) ולפי קבוצות לימוד.
מקצועות הלימוד ספרות, היסטוריה, גיאוגרפיה ותנ"ך נלמדים בצורת "אשכולות למידה", כאשר מבנה האשכול משתנה בין השכבות. הלמידה ב"אשכולות" נעה סביב נושא מרכזי והוא נחקר ונלמד דרך המקצועות השונים. מבנה הלימודים ב"אשכולות הלמידה": במחצית הראשונה של שנת הלימודים נלמדים המקצועות בכיתות האם בשלב המבואות. במחצית השנייה עוברים התלמידים לשלב החקר, שבו כל מקצוע מציג שאלת חקר מזווית ראייה אחרת.
"ברוח אחרת" – עתודה במדעי הרוח- הינה תכנית מצוינות לתלמידים המבקשים להעמיק את ידיעתם במדעי הרוח, ליהנות מסגנון למידה ייחודי ולקחת חלק בתהליך קבוצתי משמעותי וחווייתי. תהליך הלמידה בתכנית כולל למידה סדנאית של יצירות מופת ממקצועות ספרות, תנ"ך, תיאטרון ופילוסופיה. כמו כן, התלמידים לומדים נושאים רוחביים, כגון: אהבה, זהות, כוחה של מילה, גורל, משמעות הזמן ועוד. התלמידים מתרגלים כתיבה, הבעה, דיון, חשיבה ביקורתית, חשיבה רפלקטיבית, צילום, כתיבת תסריטים ומושגים מעולם הביבליותרפיה.
"קולות"- מצוינות באמנויות - מסגרת העשרה בין-תחומית, המשלבת לימודי מוזיקה, אמנות פלסטית ותיאטרון. תכנית הלמידה הינה תכנית תלת שנתית, הכוללת התנסויות מעשיות וחווייתיות והשתתפות בתהליכי יצירה אישיים וקבוצתיים: שנה א' (כיתה ז')- שנת מבואות; שנה ב' (כיתה ח')- שנת התמקצעות; שנה ג' (כיתה ט')- שנת יצירת פרויקטים.
מקצועות הלימוד בכיתות ז'
-
חינוך, מוזיקה, אומנות, אנגלית, מתמטיקה, תרבות ישראל, ספרות, חינוך גופני, ערבית, מדעים, של"ח, לשון עברית, גיאוגרפיה.
-
מסלול עתודה לפיתוח מנהיגות מדעית טכנולוגית - בחטיבת הנעורים ליאו באק פועלת תכנית מצוינות יוקרתית ופורצת דרך בתחומי המדע והטכנולוגיה. תכנית זו מתמקדת בארבעה תחומי ידע: מדעים, פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב, הנלמדים בקבוצות מצטיינים איכותיות. תלמידים שמעוניינים להתקבל לתכנית זו, נדרשים להיבחן במבחן ייעודי שמתקיים בתחילת כיתה ז'.
-
אשכול רוח "זהויות במפגש" מאגד בתוכו שלושה מקצועות- היסטוריה, ספרות וגאוגרפיה.
מקצועות הלימוד בכיתות ח'
-
חינוך, גיאוגרפיה, אנגלית, מתמטיקה, תרבות ישראל, היסטוריה, תנ"ך, ספרות, לימודי החברה הישראלית, חינוך גופני, ערבית, מדעים, של"ח, לשון עברית, חינוך תעבורתי.
-
אשכול רוח "חברה בהתהוות" מאגד בתוכו שני מקצועות- תנ"ך וספרות.
-
מקצועות הלימוד בכיתות ט'
חינוך, גיאוגרפיה, אנגלית, מתמטיקה, מחשבת ישראל, היסטוריה, ספרות, חינוך גופני, ערבית, מדעים (ביולוגיה, כימיה, פיזיקה), של"ח, לשון עברית.
אשכול רוח "מסע בין ישראל והעמים" נע סביב תהליכים היסטוריים וגיאוגרפיים, ומאגד בתוכו שני מקצועות: היסטוריה וגיאוגרפיה.
תוכנית הלימודים באומנות
מטרות מרכזיות
רכישת ידע ומיומנויות בטכניקות ציוריות שונות, זיהוי המאפיינים העיקריים של אמנות המאה העשרים.
דיונים בכיתה- רכישת מיומנויות לביקורת עבודות, העצמה אישית דרך האמנות.
מעורבות פעילה באסתטיקה שבסביבתנו- שילוב יצירות של תלמידים בחלל הבית ספרי.
נושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
-
טבע ונוף בכיתה- בצבעי מים (אקוורל) ובקולאג'. התלמידים ישתמשו בתמונות מעיתונים, קטלוגים, אינטרנט, לוחות שנה וצילום אישי.
-
טבע- דומם בכיתה.
-
נוף- רישום בחוץ : פינות חמד בכרמל הצרפתי.
-
פיסול- חומרים הנאספים מהטבע בשילוב עם עבודה בחימר.
-
דיוקן אדם- הדומה, המשותף, המיוחד, האחר.
-
נושאים הנשאבים מלימודי האקטואליה ומלימודי היהדות בבית הספר.
דרישות מהתלמיד ודרכי הערכה
-
הקשבה והשתתפות פעילה, יחס והתנהגות במהלך השיעור- 35%.
-
הבאת הציוד והחומרים הנדרשים לשיעור- 10%.
-
התמדה ברצף של עבודה על פי התוכנית הנלמדת והגשת עבודות במועד הנדרש- 35%.
-
רמת הביצוע הטכני, מעוף בעבודה, ייחודיות, עומק המחשבה המבוטאת ברעיון- 20%.
ספרי לימוד מומלצים
-
ספרי אמנות מספריית בית הספר.
-
אינטרנט.
אנגלית - העקרונות בהוראת שפה אנגלית - שנה"ל תשפ"ג
השפה האנגלית נחשבת כשפה הזרה המדוברת ביותר בעולם. מיליוני אנשים בעולם משתמשים בה לתקשורת בינלאומית, לסחר בינלאומי, לתיירות, למחקר, לאקדמיה ולתקשורת. בנסיבות הללו נוצר הכרח לקבוע סטנדרטים אחידים בהוראת האנגלית, המתייחסים לארבעה תחומי לימוד:
סטנדרטים
תחום -אינטראקציה חברתית
סטנדרטים-התלמידים מתקשרים באנגלית, בעל-פה ובכתב, בהקשרים חברתיים שונים, עם דוברים בעלי רקע לשוני ותרבותי מגוון.
תחום -נגישות למידע
סטנדרטים-התלמידים משיגים מידע באנגלית, דבור וכתוב, ממקורות מגוונים ומערוצי תקשורת שונים לשם שימוש בתחומים אחרים על פי הצורך.
תחום- הצגת מידע ורעיונות
סטנדרטים- התלמידים מציגים מידע ורעיונות באנגלית באופן מאורגן ומתוכנן במגוון דרכים בעל-פה או בכתב על מגוון רחב של נושאים.
תחום- הכרה והוקרה של ספרות ותרבות ושל שפה
סטנדרטים- התלמידים מכירים ומוקירים ספרות הכתובה באנגלית ומפתחים רגישות לתרבויות שונות.
התלמידים מכירים ומוקירים את מאפייני השפה ואת ההבדלים בין אנגלית לבין שפות אחרות.
בתהליך הלמידה מתמודדים התלמידים עם מטלות שמטרתן לעודד חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות באמצעות ניתוח, השוואה, הכללה, ניבוי וכד'. המטלות מתקשרות לידע ולניסיון קודם של התלמידים. בעזרתן ניתן לעודד תקשורת טובה בין תלמידים, עבודת צוות, יישום ועיבוד של ידע חדש והפקת תוצרים. המטלות מזמנות חשיבה רפלקטיבית ומעודדות את התלמידים להשתמש באנגלית על מנת להשיג מידע ולהביע דעה.
הערכת הישגי התלמידים נחשבת לחלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה. היא כרוכה באיסוף עדויות על למידה במשך פרק זמן, תוך שימוש במגוון דרכי הערכה. יעדי ההערכה הם לתת היזון חוזר גם על ההתקדמות בתהליך וגם על התוצר לקראת השגת הסטנדרטים. הערכה מעצבת (תוך כדי) והערכה מסכמת (תוצאה סופית) נעשות תוך שימוש במבחנים המקובלים ובשיטות הערכה חלופיות. כיוון שגם לשיטות ההערכה המקובלות וגם לאלה החלופיות יש מגבלות, אין משתמשים רק באחד הסוגים, אלא רואים בשניהם רכיבים משלימים של תהליך ההערכה.
תוכנית הלימודים באנגלית לכיתות ז', ח', ט'
כיתות ז'
תלמידי כיתות ז’ יחלו את לימוד האנגלית בכיתות האם כקבוצות הטרוגניות. במהלך החודש הראשון ללימודים ייערך מבחן על החומר הלימודי אותו היו אמורים התלמידים לרכוש בביה"ס היסודי ומופיע בחוברת הקיץ שחולקה לנרשמים החדשים. המבחן יכלול גם קטע בהבנת הנקרא ומשימת כתיבה. לאחר מבחן המיפוי ובהסתמך על התרשמות המורות, נאתר תלמידים מתקשים. תלמידים אלו יעברו מבחן דיאגנוסטי, ועל פי תוצאות המבחן נחליט אם לשבצם בקבוצות לימוד קטנות, המותאמות לרמתם, על מנת לנסות לעזור להם להדביק פערים לימודיים. לקראת רבעון ויום הורים ראשון (בקירוב) יחולקו התלמידים להקבצות על סמך הישגיהם והמלצות המורות. תלמידים שממוצע הציונים שלהם יהיה נמוך מ-65 ישובצו בהקבצה ב'.
במהלך שנת הלימודים יערכו שני מבחנים בכל מחצית (בנוסף לבחנים וליומן קריאה). תלמיד, אשר ייכשל במבחן, יקבל התראה, ולאחר שני כישלונות, ירד הקבצה.
תינתן הזדמנות לעלות הקבצה במידה שהתלמיד יקבל במבחן ציון גבוה מ-90 ובהמלצת המורה. במקרה כזה, יהיה התלמיד רשאי לגשת לרכזת האנגלית על מנת לקבל אישור למבחן מעבר. התלמיד יקבל חומר למבחן של ההקבצה הגבוהה יותר, ותוך כשבועיים יהיה עליו להיבחן ולקבל ציון מעל 65.
SYLLABUS -7 TH GRADE 2022/2023
Goals
1. The student will be able to communicate fluently on a wide range of topics
using correct language and rich vocabulary.
-
The students will read different kinds of texts on several topics.
-
The student will learn about different cultural practices and traditions of English- speaking countries and compare them with his own.
-
The student will read different literary texts and discuss themes, conflicts and personal ideas.
-
The student will work cooperatively in pairs and in groups.
-
The student will be able to use the computer to access and present information.
-
The students will present ideas orally and in writing in an organized manner.
Content
Students will learn the following units in the book TEAMWORK by Sharon Moshe/ ECB
-
A Typical Day: Read a text and respond personally. Parts of Speech. Present Simple (+)
-
Yes, You Can! Read and spell long e/o sounds. Talk about making plans. Present Simple (-/?)
-
Staycations:Read and spell long a/silent gh.Read and respond to a text. Present Progressive.
-
It’s a Mystery! Read and spell “ture”. Understand directions and ask for information. Past S.
-
It’s Our Planet. (optional) Read and spell “tion”. Ask and answer questions. Modals.
Books and Resources
-
Text Book: TEAMWORK by Sharon Moshe/ecb + WORKBOOK
-
Grammar Worksheets 3
-
Digital Platform
Requirements
1. Two tests each semester+Uniform Summer Test 60%
2. Quizzes, Extensive Reading, and projects 30%
4. Homework and class participation 10%
*All of the above is subject to change according to needs that might rise.
כיתות ח'
לקראת סוף המחצית הראשונה של כיתה ז' חולקו התלמידים להקבצות על סמך הישגיהם והמלצות המורות. תלמידים שציונם היה נמוך מ-65 שובצו בהקבצה ב', ותלמידים שאותרו עוד בתחילת השנה כחלשים במיוחד שובצו בקבוצות קטנות על מנת לנסות לעזור להם להדביק פערים (הקבצות ג').
כל תלמידי השכבה קיבלו חוברת עבודה לקיץ. במהלך החודש הראשון ללימודים ייערך מבחן מיפוי ובו יבחנו התלמידים על עבודות הקיץ. המבחן נועד לשמש מבחן מעבר לתלמידים שהיה להם ציון גבולי ונרשם להם בתעודה כי ירדו/יעלו הקבצה בהתאם להישגיהם במבחן זה. בנוסף, המבחן משקף את ידיעותיהם של התלמידים בחומר שנלמד בכיתה ז', לכן על סמך מבחן זה, נוכל גם לשבץ מחדש במקרה שחל שינוי במצב הלימודי של התלמיד (לטובה או לרעה).
במהלך שנת הלימודים ייערכו שני מבחנים בכל מחצית (בנוסף לבחנים וליומן קריאה) .תלמיד, אשר יכשל במבחן, יקבל התראה, ולאחר שני כישלונות, ירד הקבצה.
תינתן הזדמנות לעלות הקבצה במידה שהתלמיד יקבל במבחן ציון גבוה מ-90 ובהמלצת המורה. במקרה כזה יהיה התלמיד רשאי לגשת לרכזת האנגלית על מנת לקבל אישור למבחן מעבר. התלמיד יקבל חומר למבחן של ההקבצה הגבוהה יותר, ותוך כשבועיים יהיה עליו להיבחן ולקבל ציון מעל 65. המועד האחרון לעלות הקבצה יהיה לאחר המבחן הראשון שייערך במחצית ב'.
SYLLABUS - 8TH GRADE 2022/2023
Goals
-
The student will be able to communicate on different topics using correct language and rich vocabulary.
-
The students will read texts from different sources.
-
The student will learn about different cultural practices and traditions of English- speaking countries and compare them with his own.
-
The student will read different literary texts and discuss themes, conflicts and personal ideas.
-
The student will work cooperatively in pairs and in groups.
-
The student will be able to use the computer to access and present information.
-
The students will present ideas orally and in writing in an organized manner.
Content
Students will learn the following units in the book NEW DIRECTIONS PLUS by Andrew Wilson/ECB
-
The Best of Both Worlds: read and understand main points of a text, Review Present Simple, Present Progressive, Stative verbs
-
Fact or Fiction? Understand and extract information from a text, respond in writing, Review Past Simple and 3 forms of the Future.
-
Enough is Enough! Read independently and respond to a text. Learn about Modals and Semi-Modals.
-
Born Free: Identify key information and main ideas. Learn about Past Progressive.
-
Live and Learn: Identify and use main points in an argument.Adjectives-Comparative and superlatives.
-
Crime and Punishment (optional). Learn about Relative Pronouns.
Books and Resources
-
Text Book: NEW DIRECTIONS PLUS by Andrew Wilson (ECB) +workbook
-
Library books
-
Internet and Dictionary
-
Digital Platform
Requirements
1. 2 tests each semester+Uniform Summer Test 60%
2. Quizzes, Extensive Reading and Projects 30%
3. Homework and class involvement 10%
SYLLABUS - 8th Grade - B Level
2022/2023
Goals:
-
The student will be able to:
a. ask and answer questions
b. express feelings and opinions
c. follow instructions
d. give and get information
-
The student will read and talk about different topics of articles and stories.
-
The student will be able to write about these topics.
-
The student will listen to and present different kinds of dialogues.
-
The student will learn some grammar and many new words to improve his/her understanding and help him/her use the English language.
-
The student will be able to use the computer to find information and present it (orally or in writing).
Content:
Students will learn about at least 5 topics from the textbook Join Us by Ruth Shemesh /ECB:
-
Join Us: Understand main idea and supporting details.Using Eye Catchers. Modals.
-
Meet the Band: Talking about yourself. Asking and answering questions. Present Simple.
-
All That Jazz: Understand the structure of a text , main idea and supporting details. Past Simple
-
From Baseball to Ballet: Comparing and contrasting. Fact and Opinion. Adjectives.
-
East Meets West: Scanning for information. Engaging in conversation. Adverbs. Future.
Requirements:
-
Be seated in class after the bell rings.
-
Be prepared for every lesson. Have your book, notebook and school supplies on the table. Always review the material learned in the previous lesson.
-
Raise your hand if you want permission to talk. When somebody talks in class everybody listens.
-
It is your responsibility to make up any material that you have missed. No excuses for not doing so will be accepted.
-
Keep an organized notebook and a separate plastic nylon with all the worksheets. Always bring it into class. I may collect homework assignments at any time.
Assessment Grade
Tests 60 %
Quizzes and Projects 30 %
Homework, participation, class work 10 %
*All of the above is subject to change according to needs that may rise.
כיתות ט'
התלמידים יחלו את השנה על פי ההקבצות בהן היו משובצים בשנת הלימודים הקודמת. במהלך החודש הראשון ללימודים ייערך מבחן מיפוי ובו יבחנו התלמידים על עבודות הקיץ.
המבחן נועד לשמש מבחן מעבר לתלמידים שהיה להם ציון גבולי ונרשם להם בתעודה כי ירדו/יעלו הקבצה בהתאם להישגיהם במבחן זה. בנוסף, המבחן משקף את ידיעותיהם של התלמידים בחומר שנלמד בכיתה ח', לכן על סמך מבחן זה, נוכל גם לשבץ מחדש במקרה שחל שינוי במצב הלימודי של התלמיד (לטובה או לרעה).
במהלך שנת הלימודים יעסקו התלמידים בכתיבת פרויקט, אותו יציגו בפני חבריהם לכיתה. בנוסף, יערכו שני מבחנים בכל מחצית (בנוסף לבחנים וליומני קריאה). תלמיד, אשר יכשל במבחן, יקבל התראה ויוכל לגשת למועד ב' לתיקון ציון. הציון הסופי ישתקלל 30% הציון הנמוך ו-70% הציון הגבוה. ניתן לגשת למועד ב' לתיקון ציון רק פעם אחת בכל מחצית! במידה שבכל זאת נצברו שני כישלונות בשני מבחנים והממוצע המשוקלל נמוך מ-60, התלמיד ירד הקבצה.
המועד האחרון למעברי הקבצה ייקבע ע"י ההנהלה בהתאם למועדי ההרשמה לתיכון, ובכל מקרה לא אחרי מבחן ראשון לתקופה ב'.
SYLLABUS: 9TH GRADE/ A LEVEL 2022/2023
GOALS
1. The student will be able to communicate fluently in various situations using appropriate vocabulary, expressions, and accurate language structures.
2. The student will read and get information from various texts and sources of information.
3. The student will be able to present ideas and information orally and in writing on various topics in an organized manner.
4. The student will be able to read and interpret literature in English. The student will become acquainted with cultural norms and behaviors in a variety of cultures.
5. The student will be able to work individually and cooperatively in pairs and groups.
CONTENT
Students will learn the following units in the book IMAGINE by Harriet Coddington
1. The Amazing Amazon: Understanding the writer’s purpose, Review of basic tenses.
2. You've Got a Friend: Interpreting information from visual data, identifying main idea and supporting details, Relative Clauses.
3. Getting Ideas Off the Ground: agree/disagree interaction, using headings to aid in understanding, Present Perfect.
4. Inside Your Head: Giving advice, Making inferences, Modals and Semi Modals, Relative C;auses.
5. Heroes and Heroines. (optional): Activating prior knowledge to understand new information, Temporals and Conditionals, Passive
BOOKS AND RESOURCES
-
Book: IMAGINE
-
Workbook of IMAGINE
-
Grammar Worksheets 5 - ECB
-
Oxford Student’s Dictionary - English-English-Hebrew
-
Library books
-
Digital Platform
-
TV and video
-
Computer and internet: Interactive CD-ROM
ASSESSMEN T GRADE
Tests 60%
Quizzes,Extensive Reading and Projects 30%
Homework and class participation 10%
*All of the above is subject to change according to needs that may rise.
SYLLABUS
9TH GRADE/ B LEVEL 2022/2023
GOALS
-
The student will be able to communicate fluently in various situations using appropriate vocabulary, expressions, and accurate language structures.
2. The student will read and get information from various texts and sources of
information.
-
The student will be able to present ideas and information orally and in writing on
various topics in an organized manner.
-
The student will be able to read and interpret literature in English. The student will become acquainted with cultural norms and behaviors in a variety of cultures.
-
The student will be able to work individually and cooperatively in pairs and groups.
CONTENT
Students will learn the following units in the book HEADS UPֹWORKBOOK by Maggie Ben Zion/ECB
1. Give and Take: understanding main idea, Comparing and contrasting, Present S.
2. Too Little, Too Much: Drawing inferences, scanning information, Comparative Superlative, Modals and Semi Modals.
3. Sink or Swim: Using title and picture to predict.Asking and answering about past events. Past Simple.
4. Too good to be true: Locating relevant information, integrating information, Future-2 forms.
5So Deep, So Cold. (optional)/Making plans, relating personally to a text.
BOOKS AND RESOURCES
-
HEADS UPֹ +WORKBOOK by Maggie Ben Zion/ECB
3 Library books
4. Digital Platform
ASSESSMENT GRADE
Tests 60%
Quizzes, Projects, writing assignments, and portfolios 30%
Homework and class participation 10%
*All of the above is subject to change according to needs that may rise.
גיאוגרפיה
תוכנית הלימודים:
"גאוגרפיה – אדם וסביבה" הינו מקצוע העוסק במכלול התופעות והתהליכים, המתקיימים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית בעולם, ובחינת קשרי הגומלין ביניהם, ברמות שונות של המרחב – מהמרחב המקומי אל המרחב העולמי וחזרה למרחב המקומי.
מטרות:
כיתות ז' – האדם וסביבתו – כפר עולמי
רשימת הנושאים המתוכננים:
ספר הלימוד : "אדם וסביבה בעידן גלובלי" - בהוצאת מט"ח
"גאוגרפיה - אדם וסביבה" נלמד בכיתה ז' במחצית הראשונה. במחצית השנייה הוא חלק מאשכול "זהויות במפגש". התלמידים שבוחרים להמשיך לעבודת חקר בתחום זה, בודקים את פעילותן של חברות רב לאומיות ומכירים לעומק את המושג "סחר הוגן".
כיתות ח' – גיאוגרפיה פיזית – מדעי כדור הארץ
רשימת הנושאים המתוכננים:
ספר הלימוד : "כדור הארץ- סביבה" - בהוצאת מט"ח
כיתות ט' – ישראל האדם והמרחב
רשימת הנושאים המתוכננים:
ספר הלימוד : "ישראל האדם והמרחב" - בהוצאת מט"ח
"גיאוגרפיה - אדם וסביבה" בכיתה ט' נלמד במסגרת אשכול "מסע בין ישראל והעמים". אשכול זה עורך "מסע" בין התרחשויות ותהליכים היסטוריים, שהתרחשו באירופה, לבין אירועים היסטוריים, שהתרחשו במקביל בישראל ותהליכים גאוגרפיים הקיימים בה כעת.
-
-
הכרה והבנה של תופעות ותהליכים גיאוגרפים פיזיים בכלל והשפעתם על סוגיות אנושיות.
-
רכישת מושגים מקובלים המשמשים להסבר תהליכים ואירועים גיאוגרפים ויישומם באזור מוכר.
-
רכישת מיומנויות הדרושות ללימוד וחקר הגיאוגרפיה: קריאה והבנת טקסטים הדנים בתהליכים ובאירועים גיאוגרפים, קריאת מפות, ניתוח תרשימים טבלאות וגרפים והסקת מסקנות מתמונות ומתצלומים.
-
פיתוח חשיבה גיאוגרפית, התמצאות במרחב.
-
פיתוח יכולת ההפשטה וההכללה של התהליכים הנלמדים.
-
מהי גאוגרפיה, הבחנה בין גאוגרפיה פיזית לאנושית, היכרות עם יבשות ומדינות נבחרות בעולם.
-
אי שוויון מרחבי, מדדי פיתוח ככלי השוואתי בין מדינות
-
גלובליזציה – גורמים, מאפיינים, יתרונות וחסרונות
-
הגירה
-
היקום והיווצרותו
-
כדור הארץ במסלולו – הרשת הגיאוגרפית, היווצרות יום ולילה, היווצרות עונות השנה, אזורי זמן.
-
גיאולוגיה – מבנה כדה"א, תנועת הלוחות, תופעות געשיות והשפעתן על האדם.
-
שינויי אקלים – גורמים, השלכות על הטבע ועל האדם, פתרונות.
-
המפה – כלי עזר לגיאוגרף
-
ישראל – חלוקה לאזורים גיאוגרפים, גבולות, אוכלוסייה, מערכות תשתית, סוגי ישובים, איכות הסביבה ומערכות נוף.
-
המזרח התיכון – הגדרה, תיחום, מאפיינים, חשיבות גיאופוליטית וקונפליקטים באזור.
-
להעמקה עם התוכנית להוראת הגיאוגרפיה אדם וסביבה בחטיבת הביניים, ניתן להיכנס לאתר המפמ"ר במרחב הפדגוגי.
-
היסטוריה
לימוד ההיסטוריה הוא ניסיון להבין ככל האפשר את תולדות האנושות - הסיבות לתהליכים ולאירועים השונים והשפעותיהם. הכרת העבר והבנתו הם כלי חיוני להבנת ההווה. התוכנית משלבת בין היסטוריה כללית ויהודית -ציונית עם ערכים ומורשת כלליים ויהודיים.
המחקר והכתיבה ההיסטוריים מתבססים על מקורות מגוונים. ההיסטוריון מעבד מקורות אלה לחיבור היסטורי. אנו שואפים להתחקות אחר עבודתו של היסטוריון, להכיר את ההיסטוריה דרך עיניו ומקורותיו וככל שניתן גם דרך עיניהם של בני התקופה, מזוויות שונות, דרך תהליכים ארוכי טווח ותוך שימוש באמצעים מגוונים, כגון: ספר הלימוד ובמקורות עיוניים בספריה, דיון פתוח בכיתה, הדמיות של מצבים מן העבר ומקורות בתמונות ובקול.
תוכנית הלימודים
כל שנה תחל בציר הזמנים הכללי ובמושגי יסוד במקצוע ההיסטוריה, אשר ילוו אותנו בכל הדרך, ובהמשך תעבורנה הכיתות תכנים שונים.
שכבת ז' - ימי הביניים (מאות 5-15)
1.מעגל האימפריה הרומית: האימפריה הרומית בשיאה ובנפילתה
2. צמיחת דתות
3. הפאודליזים באירופה
4. מעגלים נפגשים: מפגש בין נוצרים, מוסלמים ויהודים בימי הביניים ובמסעות הצלב.
מקצוע היסטוריה נלמד בכיתה ז במחצית הראשונה. במחצית השנייה הוא חלק מאשכול "זהויות במפגש". התלמידים שבוחרים להמשיך לעבודת חקר בתחום זה, יעשו עבודות חקר במגוון תחומים הקשורים לימי הבינים, בהתאם להחלטת המורה.
שכבת ט' – בין המצאות, מהפכות ומלחמות
1. חזרה על נושא הפיאודליזים
2. מהפכות – מדעית, תעשיתית וצרפתית
-
3. נאורות – תקופת ההשכלה
4. האימפריאליזם והשפעותיו
5. מלחמת העולם הראשונה: גורמים, מאפיינים, תוצאות
היסטוריה בכיתה ט' נלמד במסגרת אשכול "מסע בין ישראל והעמים". אשכול זה עורך "מסע" בין התרחשויות ותהליכים היסטוריים, שהתרחשו באירופה לבין אירועים היסטוריים שהתרחשו במקביל בישראל ותהליכים גאוגרפיים הקיימים בה כעת.
ספרי הלימוד
סדרת "מסע אל העבר" של מט"ח בעריכת קציעה אביאלי-טביביאן (יצא לאור החל מ- 2010):
שכבת ז': עולמות נפגשים - מאות 5-16.
שכבת ח': קדמה ומהפכות - מאות 16-19.
שכבת ט': העולם המודרני במשבר - 1870-1939.
מדעים
התפיסה הרעיונית של הוראת מדע וטכנולוגיה בחטיבת הנעורים מתבססת על ההנחה כי מדע וטכנולוגיה הם חלק מההשכלה הכללית הדרושה לכלל אוכלוסיית התלמידים על מנת להכשיר אזרחים פעילים התורמים לתפקודה של החברה ולצמיחתה. המקצוע נלמד בגישה בין תחומית תוך מתן ביטוי להיבטים: המדעי, טכנולוגי והחברתי-סביבתי. בדרכי ההוראה מושם דגש על חקר ופתרון בעיות.
מטרות כלליות
רכישת ידע והבנה של עובדות, מושגים, חוקים ועקרונות בתחומי המדע- מדעי החיים ומדעי החומר.
הכרת תופעות בעולם הסובב אותנו.
פיתוח דרכי חשיבה ביקורתית, הבנת דרכי חקר ופתרון בעיות.
להורדת קובץ מבחן לדוגמא בחשיבה מדעית נא ללחוץ כאן
נושאי הלימוד בכיתה ז’
-
איפיון ומיון חומרים.
-
מבנה החומר ותכונותיו.
-
תהליכי שינוי בחומר.
-
סוגי אנרגיה, המרה ושימור.
-
מאפייני יצור חי.
-
התא מבנה ותפקוד.
-
מערכות בגוף האדם.
-
תהליכים ביצורים חיים: שמירה על מאזן מיים וחום.
ספרי לימוד
מדעי החומר לכיתה ז’- הוצאת מט"ח.
מדעי החיים לכיתה ז’- הוצאת מט"ח.
נושאי הלימוד בכיתה ח’
-
כימיה: תערובות ותרכובות – מבנה, תכונות ודרכי הפרוק, יסודות והטבלה המחזורית, מבנה האטום.
-
חשמל ומגנטיות: מוליכים, מבודדים, זרם חשמלי, מגנטיות.
-
כוחות ותנועה: משקל, מסה, לחץ, כוח לעומת אנרגיה.
-
התא מבנה ותפקוד: חומר חורשתי, חלוקת תאים, תאי רבייה.
-
אקולוגיה: מרכיבים הקיימים בסביבה טבעית, איזון בסביבת חיים טבעית.
-
פרקים ברבייה: חשיבות הרבייה, דרכי רבייה, מערוכת רבייה.
ספרי לימוד
מדעי החומר לכיתה ח’- הוצאת מט"ח.
כוחות ואינטראקציה, הוצאת מכון ויצמן למדע.
חוברת פעילות לתלמידים: אנרגיה, כוחות ואקולוגיה.
נושאי הלימוד בכיתה ט’
מטרות מתחום המיומנויות
-
הבנת תהליכים ותופעות במכלול מדעי, טכנולוגי וחברתי.
-
פיתוח מיומנויות חשיבה ולמידה:
-
מיומנויות איתור, איסוף והעברת מידע (שימוש בספריה, במאגרי מידע).
-
עיבוד וייצוג מידע. (ייצוג גרפי, מודלים).
-
הצגת ידע.
-
חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית.
-
פיתוח מיומנויות עבודת צוות.
-
מיומנויות חקר ופתרון בעיות.
-
מיומנויות טכניות של עבודה במעבדה ביולוגית.
מטרות ערכיות
-
הצורך בחלוקת משאבים שווה עד כמה שאפשר בעולמינו.
-
עזרה לנזקק ולחלש.
-
שמירה על איכות הסביבה.
-
בחברה דמוקרטית חייב האזרח להשפיע על איכות סביבתו.
-
הכרה במורכבותם של בעיות מוסריות בצל המהפכה הגנטית.
נושאים מרכזים בתחום מדעי החיים
-
חומרים אורגניים.
-
תהליכים המתרחשים בתא: אספקת אנרגיה, פוטוסינתזה.
-
הזנה בצמחים.
-
חשיבות המזון בחברה האנושית.
-
הרכב המזון.
-
זיהוי אבות המזון במזונות.
-
תזונה נבונה.
-
התבוננות בתאים.
-
מעבר תכונות מדור לדור.
ספר הלימוד
כימיה ומדעי החיים לכתה ט'- הוצאת מט"ח.
נושאי לימוד תחום הפיזיקה
-
סוגי אנרגיה.
-
אנרגיה מומרת מצורה לצורה ויכולה לעבור מגוף לגוף.
-
במערכות טכנולוגיות מתרחשים המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה.
-
חוק שימור האנרגיה.
-
יחידות אנרגיה.
-
הקשר בין אנרגיית גובה למשקל הגוף ולגובה הגוף.
-
אנרגיית תנועה – הקשר בין מסת הגוף ומהירותו לאנרגיית התנועה.
-
אנרגיה במערכות חשמליות.
ספר הלימוד
עולם של אנרגיה, הוצאת תל.
מצויינות במתמטיקה
בשכבות ז', ח', ט' לימודי המתמטיקה הם חלק מתוכנית העתודה למנהיגות מדעית-טכנולוגית. במסגרת התוכנית, ילמדו התלמידים 7 שעות מתמטיקה מתוכן 5 ש"ש על פי תוכנית הלימודים מטעם משרד החינוך ו- 2 ש"ש נוספות הן עבור לימודי העשרה שאינם נכללים בתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך ומיועדים לפתח את החשיבה המתמטית בהלימה לגילם ולתת רקע מתמטי לצרכים המדעיים והטכנולוגיים הנלמדים בכיתות חטיבת הנעורים.
בנוסף, התלמידים לומדים בהעמקה ובהאצה את הנושאים הנלמדים במסגרת תוכנית הלימודים בשילוב חקר בסביבה טכנולוגית.
התכנים מפותחים ע"י המרכז הישראלי למצוינות בחינוך “מצוינות 200” וע"י מטח- שבילים למצוינות.
תוכנית מיצוי במתמטיקה
בכיתה ז' נפתחה השנה "קבוצת מיצוי" המיועדת לתלמידים המתקשים במתמטיקה ומטרתה לאפשר להם למצות את יכולתם ולקדמם ככל האפשר. התוכנית כוללת את נושאי הלימוד על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך ובנוסף נושאים לפיתוח חשיבה כמותית. חומרי הלימוד עובדו ע"י היחידה לחינוך מתמטי, האוניברסיטה העברית ירושלים.
תוכנית קולומביה
תוכנית הלימודים בכיתות המחוננים מתבססת על תוכנית קולומביה, תוכנית שפותחה באוניברסיטת קולומביה ויועדה לתלמידים שאותרו כתלמידים מחוננים. עיקרה של התוכנית הוא יתר הפשטה, הכללה והעמקה בנושאים הנלמדים. תוכנית הלימודים בכיתות המחוננים כוללת את תוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך.
להורדת קובץ חזרה לקראת מבחני הקבלה לחצו כאן
להורדת קובץ שאלות לדוגמא למבחני עתודה מדעית לחצו כאן
מתמטיקה
ההוראה תהיה ספירלית ואינטגרטיבית. הוראה זו מבוססת על שילוב בין מושגים ונושאים מתמטיים מאותו תחום ומתחומים מתמטיים שונים ועל התנסות התלמידים במצבים ותופעות, המעידים על קשרים בין תחומים מתמטיים.
הרעיון המרכזי הוא יצירת קשרים בין התחומים המספריים, האלגבריים והגיאומטריים. הוראת שלושת התחומים (התחום המספרי, התחום האלגברי והתחום הגיאומטרי) תיעשה בשילוב, תוך הוראה במקביל של נושאים הקשורים זה לזה.
התוכנית כוללת המלצות לפעילויות לתלמידים מתקדמים.
התוכנית משלבת נושאים הקשורים לחשיבה כמותית.
התוכנית משלבת שאלות הקשורות לאוריינות מתמטית.
כיתה ז'
נושאי הלימוד
יחידה ראשונה
התחום האלגברי: משתנים, ביטויים אלגבריים והכללה של תופעות מספריות- 15 ש'
התחום המספרי: פעולות החשבון וחוקיהן, חזקות ושורשים ריבועיים- 10 ש'
התחום הגיאומטרי: מלבן (תכונות המלבן, ריבוע, היקף ושטח), תיבה (שטח הפנים, נפח, פריסה), ניצבות והקבלה, צורות חופפות- 15 ש'
יחידה שנייה
התחום האלגברי: פתרון משוואות (משוואה ממעלה ראשונה) ושאלות מילוליות- 15 ש'
התחום המספרי: מספרים מכוונים (4 פעולות החשבון, חזקות עם מעריך טבעי ובסיס מכוון, מערכת צירים)- 20 ש'
התחום הגיאומטרי: שטחים (של משולש, מקבילית, טרפז, מצולע כללי, היקף ושטח מעגל) – 12 ש', זוויות (זוויות שוות והשוואת זוויות, סכום והפרש זוויות, מדידת זוויות, זוויות צמודות, קודקודיות, חוצה זווית, זוויות מתחלפות ומתאימות בין מקבילים)- 15 ש'
יחידה שלישית
התחום האלגברי: פונקציות (גרפים שימושיים – קריאה ושרטוט, מבוא לפונקציות, ייצוגים שונים של פונקציה, השתנות, עליה וירידה, השתנות בקצב אחיד ולא אחיד)- 18 ש'
משוואות ושאלות מילוליות (משוואה קווית)- 20 ש'
התחום הגיאומטרי: משולש (זוויות במשולש, במרובע ובמצולעים כלליים, צלעות המשולש)- 5 ש'.
קבוצת העתודה המדעית הטכנולוגית
שכבת ז’- היקף שעות: כ- 50 שעות.
כיתה ח'
נושאי הלימוד
יחידה ראשונה
התחום המספרי: יחס בין מספרים, יחס ישר, יחס הפוך, פרופורציה, קנה מידה- 20 ש'
התחום האלגברי : אי שוויון, חיתוך ואיחוד, פונקציה קווית- 24 ש'
התחום הגיאומטרי: חפיפת משולשים, משולש שווה שוקיים, זווית חיצונית למשולש- 14 ש'
יחידה שנייה
התחום המספרי : אחוזים, סטטיסטיקה והסתברות- 30 ש'
התחום האלגברי: פתרון משוואות ממעלה ראשונה, שאלות מילוליות מתאימות וטכניקה אלגברית (חוק הפילוג המורחב, הוצאת גורם משותף, צמצום שברים אלגבריים ע"י הוצאת גורם משותף)- 16 ש'
התחום הגיאומטרי: דימיון משולשים ומצולעים- 12 ש'
יחידה שלישית
התחום המספרי : שורש ריבועי ומספר אי רציונאלי- 4 ש'
התחום האלגברי : מערכת משוואות לינאריות עם 2 משתנים ופתרון משוואות מילוליות, ערך מוחלט ואי שוויון – העמקה (-לתלמידים מתקדמים בלבד)- 18 ש'
התחום הגיאומטרי: משפט פיתגורס במישור ובמרחב, משפט חפיפה רביעי, גליל- 12 ש'
קבוצת העתודה המדעית הטכנולוגית
שכבת ח’- היקף שעות: כ- 60 שעות.
כיתה ט'
אלגברה (כולל הסתברות)- 90 ש':
חזקות ושורשים- 20 ש'.
הסתברות- 15 ש'.
טכניקה אלגברית- 20 ש'.
פונקציות ריבועיות- 30 ש'.
שימושים באלגברה- 5 ש'.
גיאומטריה- 60 ש':
דלתון ומשולש שווה שוקיים- 10 ש'.
בניות בסיסיות- 12 ש'.
ישרים מקבילים וטרפז- 8 ש'.
מקבילית, ותכנים נוספים שאפשר להוכיח באמצעות תכונותיה- 10 ש'.
מלבן, ותכנים נוספים שאפשר להוכיח באמצעות תכונותיו- 8 ש'.
הוכחה על דרך השלילה- 4 ש'.
מעוין וריבוע- 8 ש'.
קבוצת העתודה המדעית הטכנולוגית
שכבת ט’- היקף שעות: כ- 60 שעות.

ספרות
כיתה ז'
מטרות התוכנית
-
היכרות עם הז'אנרים הספרותיים; סיפור עממי, בלדה סיפור קצר ושירה.
-
הטמעת מושגים בסיסיים בחקר הספרות.
-
חשיפה ליוצרים ויצירות מתקופות שונות ומגישות שונות.
-
פיתוח הקריאה הביקורתית והחשיבה הביקורתית.
-
עידוד הקריאה ושיפור יכולת ההבעה בכתב ובע"פ.
-
פיתוח ושכלול התנהגויות מנהיגותיות מתוך שדות התנסות בתחום הדעת.
כיתה ט'
מטרות התוכנית
-
העמקת ההיכרות עם הז'אנרים הספרותיים; שירה וסיפורת והיכרות עם ז'אנר הדרמה.
-
מפגש עם גישות שונות ומושגים בסיסיים בחקר הספרות, שיסייעו לתלמיד להתנהל כקורא עצמאי.
-
פיתוח הקריאה הביקורתית והחשיבה הביקורתית.
-
עידוד הקריאה ושיפור יכולת ההבעה בכתב ובע"פ.
-
פיתוח ושכלול התנהגויות מנהיגותיות מתוך שדות התנסות בתחום הדעת.
-
הקניית ושיפור מיומנויות הרטוריקה.
לימודי היהדות
אהבה לארץ ישראל ולעם ישראל ומורשתו הן ממטרותיו המוצהרות של בית הספר וממטרות העל של המקצוע. אנו תופסים את היהדות כדת פלורליסטית ומדגישים את הערכים האוניברסאליים וההומאניים העולים ממנה.
בשיעורי היהדות אנו קושרים בין הטקסטים היהודיים הנלמדים לעומקם ובין החיים העכשוויים ואישיותו של התלמיד. הטקסטים נלמדים מתוך התחברות אל שורשי התרבות היהודית ומתוך בחינה ביקורתית של הטקסט והעמדות המשוקעות בו. היותנו בית ספר ניסויי למנהיגות מתבטא באופן בולט וממשי במקצוע.
כיתה ז'
זוהי שנת בר/בת מצווה, הנושא נלמד בהרחבה וכל תלמיד מכין דרשה אישית על פרשת השבוע שלו. התלמידים שומעים הרצאה על טקסי התבגרות בחברות אחרות ובסוף השנה נערך מעמד בר/בת מצווה בירושלים.
תוכנית הלימודים בשנה זו מעמיקה בלימוד נושא התפילה היהודית והכרת ספרי התפילה היהודים: "הסידור" וה"מחזור", התלמידים מבקרים בבתי כנסת שונים וגם במרכז להעמקת היהדות.
נושא המנהיגות עולה באופן טבעי מחומר הלימוד ובא לידי ביטוי בערכים ובדיונים שעולים בשיעור לדוגמה: כשלומדים על טקסי התבגרות אנו דנים בשאלות: מהי בגרות, מהי אחריות ומה חשיבותה של השייכות אל הקהילה ושל התרומה לקהילה.
כיתה ח'
תוכנית הלימודים לשכבת כיתות ח' מתמקדת בעיקר בנושא: חגי ומועדי ישראל, לנושא זה משולבים גם חלקים נבחרים מתוכנית לימודים ייחודית שנבנתה על ידי צוות יהדות והיא כוללת נושאים רלוונטיים לחיי התלמידים: אהבה, הומור, לימודים, סליחה וקבלת האחר. התוכנית מכילה קטעי מקורות רבים מן המקרא, המשנה, התלמוד הבבלי והמדרשים. במהלך השנה התלמידים משתתפים בחידון חגי תשרי ובמעמדים בנושא ראש חודש, מתכננים ובונים "בית ספר אידיאלי".
בשיעורים מתבטא נושא המנהיגות בדיונים ובערכים כגון: קונפורמיזם לעומת נון-קונפורמיזם, וותרנות לעומת נחישות וחשיבות החינוך וההשכלה.
כיתה ט'
תוכנית הלימודים מבוססת על הספר "ובחרת בחיים" ובה דילמות מוסריות בראי היהדות. התוכנית מפתחת את החשיבה המוסרית תוך עיון מעמיק בטקסטים העוסקים בקדושת החיים ובכבוד האדם וחירותו. התלמידים מכינים עבודה המתייחסת לדילמה מוסרית עכשווית מן העיתונות ולקראת יום השואה משתתפים בסדנה בנושא: מנהיגות בדילמה מוסרית.
נושא נוסף שנלמד בשכבת ט' עוסק ביהדות התפוצות, התלמידים יחקרו בקבוצות, תפוצות שונות בעולם ויציגו את המידע לחברי כיתתם, השלמה לנושא זה תעשה ע"י המורה בכיתה.
נושא המנהיגות עולה הן בדיון בדילמות השונות ובפיתוח החשיבה המוסרית (הנחוצה לכל אדם בכלל ולמנהיג בפרט) והן בדרישה לעבודה קבוצתית מצד אחד ולהרצאה אישית של כל תלמיד לכיתתו מן הצד השני.
עברית
תוכנית הלימודים במקצוע העברית מוקדשת בעיקרה להבעה, הבנה ולשון.
זוהי תוכנית שלה"בת- שילוב הבעה והבנה בתחומי הדעת.
מטרת העל היא הכרת העברית "ככלי שרת" עבור מקצועות הלימוד השונים.
מטרות נוספות הן הרחבת אוצר מילים, שכלול הבעה בכתב ובע"פ, הכרת משלבי השפה, גילוי חוקיות הלשון, כתיבת פסקות וסיכומים והיכולת ליישמם בתחומי הדעת השונים.
3 שעות שבועיות אשר רובן תוקדשנה להבעה והבנה, התמודדות עם מאמרים ופיצוח שאלות ברמות שונות.
כיתה ז'
הנושאים בהבנה והבעה:
מיומנויות טרום קריאה, פענוח מילים קשות, סימני הפיסוק, שם המספר, סוגי טקסטים, קישוריות, משפטי מפתח, פסקת טיעון, טבלה ופסקת השוואה, דעה ועובדה, תשובה למשימה, סיכום טקסט.
הנושאים בלשון:
חלקי הדיבור, סמיכות לעומת שם עצם ותוארו, דיבור ישיר ועקיף, כינויי הקניין, הקדמה למערכת הפועל, פעיל וסביל.
כיתה ח'
הנושאים בהבנה והבעה:
מיומנויות טרום קריאה, פענוח מילים קשות, סימני הפיסוק, שם המספר, סוגי טקסטים, קישוריות, משפטי מפתח, פסקת טיעון, טבלה ופסקת השוואה, דעה ועובדה, תשובה למשימה, סיכום טקסט בורר וממזג, מילונאות, סוגי מכתבים.
הנושאים בלשון:
חלקי הדיבור, סמיכות לעומת שם עצם ותוארו, דיבור ישיר ועקיף, כינויי הקניין, הקדמה למערכת הפועל והכרתה לעומק, פעיל וסביל, תחביר המשפט הפשוט.
כיתה ט'
הנושאים בהבנה והבעה:
מיומנויות טרום קריאה, פענוח מילים קשות, סימני הפיסוק, שם המספר, סוגי טקסטים, קישוריות, משפטי מפתח, פסקת טיעון, טבלה ופסקת השוואה, דעה ועובדה, תשובה למשימה, סיכום טקסט בורר וממזג, מילונאות ואוצר המילים והמשמעים, יחסים בין מילים (נרדפות, ניגודיות) סוגי מכתבים, אמצעים רטוריים.
הנושאים בלשון:
חלקי הדיבור, סמיכות לעומת שם עצם ותוארו, דיבור ישיר ועקיף, כינויי הקניין, מערכת הפועל והכרתה לעומק, פעיל וסביל, תצורת השם, צורני גזירה ונטייה, תחביר המשפט הפשוט.
נושא המנהיגות עולה הן בדיון בדילמות השונות ובפיתוח החשיבה המוסרית (הנחוצה לכל אדם בכלל ולמנהיג בפרט) והן בדרישה לעבודה קבוצתית מצד אחד ולהרצאה אישית של כל תלמיד לכיתתו מן הצד השני.
ערבית
כיתה ז'
-
חשיבות רכישת השפה הערבית.
-
תרומת השפה הערבית לתלמיד ולחברה.
-
להכיר את המנהגים והתרבות של הערבים.
-
רכישה והטמעה של ארבעת מיומנויות היסוד: קריאה, כתיבה, האזנה, דיבור.
-
מיומנויות אלו נעשות בהדרגה במשך השנה לפי התכנית "שפה מספרת תרבות".
-
שימוש באוצר מילים של השפה הערבית המדוברת שנלמדה במסגרת התכנית "יא סלאם".
כיתה ח'
-
חזרה יסודית על החומר הנלמד בכיתות ז' בשילוב ארבעת המיומנויות (קריאה, כתיבה, האזנה, דיבור).
-
הרחבה והעמקה של אוצר המילים בשפה הערבית בשלוב תרבות ומנהגים מתוך הטקסטים הנלמדים.
-
הבניין הראשון בשלמותו, כולל שמות גוף.
-
משקלים של בינוני פועל ופעול בכל הגופים.
כיתה ט'
-
הרחבת אוצר המילים של השפה הערבית ושימת דגש על אוצר המילים של השפה הערבית התקשורתית.
-
העמקה והרחבת הידע של המבנה הלשוני, בשילוב קטעי אקטואליה של המזרח התיכון.
-
ידיעה אקטיבית של ה' הידיעה במלואה, מילות שאלה, משפטי שאלה, פועל בשלמותו בזמנים עבר עתיד ציווי בינוני פועל ופעול, ידיעה פסיבית של פל"נ, רשמב"א, נטיית שם עצם בזכר ובנקבה.
תנ"ך
תנ"ך
"(א) לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל־חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם׃ (ב) עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת עֵת לָטַעַת וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ׃ (ג) עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת׃ (ד) עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד׃ (ה) עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים עֵת לַחֲבוֹק וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק׃ (ו) עֵת לְבַקֵּשׁ וְעֵת לְאַבֵּד עֵת לִשְׁמוֹר וְעֵת לְהַשְׁלִיךְ׃ (ז) עֵת לִקְרוֹעַ וְעֵת לִתְפּוֹר עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר׃ (ח) עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם" (קהלת ג' א – ח)
מטרות הלימוד:
-
נקיטת עמדה כלפי ערכים, תפישות העולם והדמויות במקרא וטיפוח זיקה אליהם.
-
יצירת מעורבות בלמידה ורלוונטיות לחיים.
-
הכרת החברה המקראית והקשר שלה לתרבויות המזרח התיכון הקדום.
-
הכרת תקופות ואירועים בסיפורי התנ"ך.
-
הכרת חשיבותו של המקרא בהתפתחות התרבותית היהודית הישראלית והכללית.
-
הכרת מגוון הדעות וההשקפות שבמקרא ואת מקומן במורשת ישראל.
-
פיתוח מיומנויות הנדרשות ללומד עצמאי.
-
הכרת ניבים וביטויים בשפה העברית.
-
הטמעת מיומנויות למידה בשכבה : קבלת האחר, עבודת צוות והקשבה.
1. מבוא למקרא (חזרה)
2 ספר שמואל א' - סיפורי שמואל; המלכת שאול וימי דוד
כיתה ט :
1. מבוא למקרא (חזרה)
2. ספר שמואל: יחידת גישור, חידוש וחזרה
3. ספר מלכים (רקע לספר, מלכות שלמה, הממלכה המאוחדת, פילוג הממלכה, חורבן ישראל, חורבן יהודה, הגליות ושיבת ציון)
4. פרקים נבחרים בספרות הנבואה
ספר הלימוד:
ספר תנ"ך מלא )מומלץ בהוצאת קורן( - חובה לכל תלמיד.